جاذبه‌ های گردشگری

جاذبه های وان

جاذبه های وان ، معرفی شهر وان ، راهنمای سفر به وان

جاذبه های وان ، معرفی شهر وان ، راهنمای سفر به وان – مراکز خرید وان – دریاچه وان

راهنمای سفر به وان – برای شرکت در تورهای دریاچه وان ترکیه ، داشتن اطلاعاتی از این شهر زیبای ترکیه حتما مفید خواهد بود . شهر وان در ‏شرق ترکیه درساحل شرقی دریاچه وان و نیز در ضلع شرقی قلعه تاریخی وان ومرکز استان وان می‌باشد . شهر وان ترکیه ‏یکی از شهرهای تاریخی و زیبای ترکیه است با جمعیتی نزدیک به۴۰۰ هزار نفر . مردم این شهر به زبان کردی کرمانجی ‏سخن می گویند .

راهنمای سفر به وان – نواحی شرقی ترکیه  در نزدیکی مرز ایران و ارمنستان جاذبه های زیادی را در خود جای داده است؛ از کوه آتشفشانی و برف پوشیده آرارات گرفته تا دریاچه وان و قلعه های تاریخی فراوان. هرچند بیشتر گردشگران وان را به دریاچه معروفش می شناسند اما تاریخ این منطقه ریشه در ۵ هزار سال قبل از میلاد دارد و تمدن ها و پادشاهی های مختلف در شکل گیری آن نقش داشته اند تمدن ها و پادشاهی های مختلف همچون اوراتیان، ارمنیان، بیزانس، سلجوقی و عثمانی، تاریخ وان را تشکیل داده اند. از هر کدام از این دوره ها بناهای برجسته ای مثل قلعه وان(اوراتیان) و کلیسای صلیب مقدس(ارمنیان) باقی مانده است. پس در این منطقه جاذبه های تاریخی فراوانی برای تماشا وجود دارد.

راهنمای سفر به وان –  سفر به شهر وان برای یک مسافرت ۳ الی ۴ روزه مناسب می باشد.

راهنمای سفر به وان

برای مسافرت به وان از تهران میبایست از شهرهای قزوین، زنجان ، تبریز عبور کرده و سپس با توجه به انتخاب یکی از ‏سه مرز خروجی زمینی بازرگان ، رازی ، سرو میبایست به سمت شهرهای ماکو ، خوی ، ارومیه ادامه مسیر بدهیم . ‏فاصله شهر ارومیه تا وان حدود ۲۹۰ کیلومتر و ۴ ساعت می باشد.‏

راهنمای سفر به شهر وان

راهنمای سفر به شهر وان

راه دیگر مسافرت به شهر وان ترکیه استفاده از قطار تهران – وان می باشد که هر هفته دو بار (روزهای یکشنبه و چهارشنبه) بین این دو شهر رفت و آمد ‏می کند. قطار از طریق مرز رازی-کاپیکوی وارد ترکیه می شود. مسافرت با قطار از تهران به وان حدود ۲۲ ساعت طول خواهد کشید که امکان استراحت در طول راه، یکی از مزایای آن می باشد از طرفی  در طول مسیر، به علت عبور قطار از مسیر های کوهپایه ای شما شاهد مناظر طبیعی بدیعی از دیدنی های طبیعت ‏خواهید بود . جهت خرید تور وان با قطار و مشاهده توضیحات مربوطه  اینجا کلیک کنید

پوشیده شده است.

‎‏

راهنمای سفر به وان – پرداخت عوارض خروج از کشور

یکی از مشکلات همیشگی در مسافرت ایستادن در صف عای طولانی است. از صف های پرداخت عوارض خروج از کشور گرفته تا صف گذرنامه ، گمرک و دهها صف دیگر. با برنامه ریزی درست می توانید حداقل تعدادی از صفوف را کاهش دهید.

  • پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور

این امکان که حدود اوایل سال ۹۵ در خدمت هموطنان عزیز قرار گرفت بهترین روش پرداخت محسوب می شود. بدون هیچ نگرانی و استرسی به سایت پرداخت بانک ملی ایران مراجعه می کنید و با داشتن رمز دوم و همچنین کد ملی به راحتی عوارض خود را پرداخت کنید. در این روش علاوه بر اینکه در صف های طولانی اتلاف وقت نکرده اید دیگر احتیاجی به رسید کاغذی نیست و پرداخت شما به صورت اتوماتیک در سامانه گذرنامه ناجا ثبت میشود و افسر گذرنامه در هنگام ممهور نمودن پاسپورت آن را رویت می نماید.

برای پرداخت الکتونیکی به آدرس زیر مراجعه کنید.

Website: tollpayment.sadadpsp.ir

راهنمای سفر به وان – بهترین زمان سفر به شهر وان ترکیه

بهترین زمان سفر اواسط بهار تا اوایل  پاییز خواهد بود. اگر باز هم دنبال آب و هوایی گرمتر هستید فصل تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب کنید که میانگین هوا در این فصل حدود ۲۹ درجه سانتیگراد خواهد بود. در این بازه زمانی احتمال بارش برف وجود نخواهد داشت. اگر دنبال اسکی و برف بازی هستید بهترین زمان سفر به وان ترکیه فصل زمستان حدود اوایل بهمن خواهد بود.

راهنمای سفر به وان – زمان حراج در شهر وان ترکیه

حراجی های وان یکی از جذابترین دلایل برای سفر گردشگران ایرانی است. در واقع بسیاری از گردشگران منظور از بهترین زمان سفر به وان ترکیه را حراجی های این شهر می دانند. برای حراج پوشاک در وان ترکیه بهتر است آخر هر فصل پوشاک خود را تهیه کنید.در واقع برندهای معروف پایان هر فصل پوشاک آن فصل را حراج می کنند.

وان شامل بازارهای سنتی نیز می باشد که از پرطرفدارترین مراکز خرید شهر وان ترکیه می باشد اجناسی مثل فرش، قالی ترک، ظروف مسی و برنجی انواع شیرینی جات، قلیان و قهوه ترک را در این بازار می توانید تهیه کنید. در واقع این بازار شبیه بازار تهران می باشد که دارای مراکز خرید مدرن نیز هست. درحراج های بزرگ پایان فصل در وان ترکیه گاهی برای اجناس خود می توانید حدود ۷۰ درصد تخفیف بگیرید، اما روش چانه زنی در وان ترکیه برای فروشگاه های غیر برند امکانپذیر است زیرا در برندهای بزرگ قیمت ها را خود شرکت برند تایید می کند بنابراین امکان تغییر از طرف شعب و کارمندان وجود نخواهد داشت.

جاذبه های وان

جاذبه های وان دریاچه وان 

بدون شک دریاچه وان از مهمترین جاذبه های وان به شمار می رود و گردشگران زیادی فقط برای تماشای همین دریاچه راهی وان می شوند. دریاچه وان، بزرگ ترین دریاچه ترکیه است و از آب باران، رودخانه های کوچک و برف های آب شده تغذیه می شود. دریاچه وان به نماد جذاب این منطقه تبدیل شده و چشم اندازهایی رویایی را خلق کرده است.

جادبه های وان - دریاچه وان - van lake

 دریاچه وان در سمت و جهت غربی شهر وان قرار دارد، کوه معروف دریاچه وان سبحان نام دارد که حدود ۴۰۵۸ متر است. جنوب دریاچه کوه اختیار شهاب قرار دارد. این دریاچه یک دریاچه نمکی است که حاصل فعالیت آتشفشانی بوده است. جویبارهای این دریاچه بسیار زیبا هستند. عمیق ترین جای این دریاچه ۴۵۰ متر است، اما به طور متوسط عمق ۱۷۱ متری دارد. این دریاچه دارای ۱۲۰ کیلومتر طول و ۸۰ کیلومتر عرض دارد. مساحت آن ۳۷۵۵ متر مربع است.

معرفی شهر وان – موزه وان Van Museum

در شهرهای تاریخی بازدید از موزه ها می تواند اتفاقی هیجان انگیز باشد. موزه شهر وان مملوء از آثار دوره های مختلف تاریخی ست و از هیجان انگزترین جاذبه های وان به شمار می رود.

معرفی شهر وان - موزه وان راهنمای سفر به وان - مراکز خرید وان - van musum

در موزه وان، آثار هنری دوره های مهمی از تاریخ ترکیه در دوره های ماقبل تاریخ، اوراتیان و عثمانی به نمایش درآمده است. . موزه وان به بخش های مختلفی تقسیم می شود، در صحن داخلی موزه، لوحه هایی با خط میخی و Hakkari  Stelae، به نمایش در آمده اند. در حیاط موزه، سنگ قبرهای از دوره اوراتیان با کتیبه های مربوطه  به نمایش در آمده اند. در طبقه پایین تر سفالینه ها، جواهرات طلایی و برنز دوره  اوراتیان و آثار هنری و در طبقه های بالاتر سفالینه های بیشتر، سکه های قدیمی و نسخه های خطی به نمایش درآمده اند.

یکی از قسمت های جالب موزه وان، قسمت کشتار جمعی است که از آن می توانید چیزهایی درباره قتل عام های خونینی که در منطقه رخ داده یاد بگیرید

معرفی شهر وان – قلعه وان   The Citadel of Van

قلعه سنگی وان مشرف به ویرانه های شهر قدیمی و سه هزار ساله ی اورارتو (Urartu) قرار دارد و در بین قرن های ۹ و ۷ قبل از میلاد با بازالت و آجرهای گلی ساخته شده است. در نزدیکی قلعه برج زیبای ساردور (Sardur Tower) قرار دارد که کتیبه هایی از اوایل پادشاهی اورارتو در آن به چشم می خورد، کتیبه هایی که در قرن ۵ قبل از میلاد به زبان های مختلف نوشته شده اند و با وجود اینکه هزاران سال از آن زمان گذشته اما همچنان سالم مانده اند.

معرفی شهر وان - قلعه وان Van Kalesi (Castle Of Van)

جزیره آختامار   The Island of Akhtamar

آختامار یک نام ارمنی است که به یک جزیره در دریای وان نهاده اند. کلیسای آختامار هم در فاصله ۴۱ کیلومتری غرب خود شهر وان و در این جزیره واقع است.

دریاچه وان جاذبه های وان - جزیره و کلیسای آکدامار ( آختامار )

دریاچه وان جاذبه های وان – جزیره و کلیسای آکدامار ( آختامار )

طبق افسانه ها اسم این جزیره از داستانی عاشقانه گرفته شده، بر طبق این افسانه روزی مردی عاشق یکی از دختران جزیره شد و هر روز برای دیدن او با قایق از دریاچه عبور می کرد. سرانجام یک روز قایق او غرق شد و همانطور که در حال جنگیدن با امواج بود اسم دختر را فریاد زد: اوه تامار! از آن زمان، جزیره به نام اوختامار معروف شده سات. یکی از مهمترین جاذبه های این جزیره کلیسای جامع اوختامار است که قدمتش به سال ۹۱۵ برمی گردد. کلیسا معماری زیبایی دارد و یکی از جذاب ترین بخش هایش آثار هنری دیواره خارجی آن است که بر اساس داستان های انجیل به تصویر در آمده است.

جاذبه های وان – کلیسا   Holy Cross Church

این کلیسای زیبا بر روی کوهی در جزیره آختامار و در احاطه دریاچه زیبای وان قرار دارد. این کلیسا که در سال های ۹۱۵ تا ۹۲۱ توسط معمار مندت (Mendet) ساخته شده بزرگ ترین جاذبه جزیره است و نه فقط اهمیت مذهب در جزیره را نشان می دهد بلکه نمایانگر فرهنگ و هنر هم می باشد. برای ساخت این کلیسا مصالحی مثل سنگ های قرمز رنگ توفا با کشتی از جزیره های اطراف به این محل منتقل شده اند و با وجود اینکه قدمت کلیسا به بیش از ۱۰۰۰ سال قبل برمی گردد اما به خاطر مرمت های گوناگون به خوبی حفظ شده است. با رفتن به داخل کلیسا مطمئنا از تماشای نقاشی های دیواری جذاب داخل کلسیا حیرت زده می شوید.

جاذبه های وان – قلعه هوساپ   Hosap Castle

در کنار رود هوساپ قلعه ای باشکوه و قرون وسطایی خودنمایی می کند قلعه ای که می گویند پادشاه دستان معمارش را قطع کرد تا دیگر نتواند قلعه ای بسازد که رقیب این بنا شود! فاصله این قلعه تا مرکز شهر وان ۵۰ کیلومتر است و بیشتر بقایای به جای مانده از آن در سال ۱۶۴۳ ساخته شده است.

جاذبه های وان - قلعه هوساپ - hosap castle

 محلی ها افسانه ای دارند که روایت می کند معمار قلعه هوساپ کردی به نام محمودی سلیمان بوده است که برای رهایی از ظلم حاکمان وقت این قلعه را بنا نهاد. قلعه هوساپ یا هوزاپ در سال ۱۶۴۳ به دو قسمت قلعه بیرونی و داخلی تقسیم شد. چهل نگهبان از برج های بیرونی محافظت می کردند که این برج ها شامل یک مسجد و جند بنای دیگر می شد. از طرف دیگر قلعه داخلی به لحاظ استراتژیک نقطه اوج عظمت قلعه محسوب می شد. قلعه هوساپ دارای محوطه های سه دیواری ست که به دو سطح یا طبقه تقسیم می شوند. طبقه پایین تر پاسدار خانه ، برج و باروها و ورودی ست. در حالیکه طبقه بالاتر دارای اتاقک پاسبانی می باشد.

جاذبه های وان – قلعه کاووس تپه  Cavustepe

پادشاهی باستانی اوراتو به خاطر داشتن دژها و قلعه های نیرومند معروف بوده که یکی از آنها کاووستپه است. کاووستپه در زمان سرودوری دوم (Sarduri) ساخته شد. کاووستپه علاوه بر استحکام خود قلعه به خاطر اینکه یک قلعه ساردورینی (یعنی شهر ساخته شده توسط سرودوری) بود، معروف شده است. قلعه کاووستپه از سنگ های برش خورده، ساخته شده است و به دو قسمت قلعه پایینی و بالایی با چندین ساختمان تقسیم می شود. قلعه بالایی (فوقانی) دارای معبدی ست که به افتخار خدای هالدی ساخته شد. از سوی دیگر، قلعه پایینی دارای کارگاه و انبارهایی برای نگهداری غلات و شراب در سال های دور بود. در مجموعه کاووستپه معبد دیگری وجود دارد که برای خدای ایرماشی ساخته شد.

برای تماشای این کاخ قلعه جذاب کافیست به ۲۵ کیلومتری دریاچه وان بروید.

جاذبه های وان – آبشار مرادیه    Muradiye waterfall

شهر وان به غیر از میراث تاریخی، بهشت زیبایی های طبیعی ست. یکی از جذاب ترین جاذبه های وان آبشار مرادیه در ۸۰ کیلومتری شهر وان است که چشم اندازهایی خارق العاده دارد. این آبشار جذاب معمولا در فصل زمستان یخ می زند و مناظر جذابی در تابستان و زمستان دارد.

جاذبه های وان - آبشار مرادیه - Muradiye waterfall - دریاچه وان

در نزدیکی آبشار فضای سبز خوبی هست که در فصل تابستان می توانید در زیر سایه درختان استراحت کنید. پیشنهاد می کنیم درسفر به وان حتما وقت بگذارید و با یک رانندگی کوتاه یک ساعته به اطراف این آبشار خیال انگیز بروید تا با تماشای مناظر زیبا و شنیدن صدای جوش و خروش آب به وجد بیایید.

معرفی شهر وان – خانه گربه های وان 

عمده شهرت جهانی این شهر بدلیل وجود گربه‌های سفید پشمالویی با یک چشم آبی ودیگری قهوه ای است که به نام وان ‏کدیسی مشهور است. و این امر باعث جذب جهانگردان زیادی از کشورهای جهان گردیده و هم اکنون یک محلی با ‏عنوان‎ ‎وان کدی اوی یعنی خانه گربه وان دایر گردیده و جهانگردان می توانند در این محل از این گربه های کمیاب بازدید به ‏عمل آورند.

معرفی شهر وان - خانه گربه های وان دریاچه وان

این نژاد گربه بسیار مهربان بوده و نیاز به توجه و محبت صاحبان خود دارد و بسیار باهوش واجتماعی بوده ‏و از شنا کردن لذت می برد.این حیوان غذاهای مثل هندوانه و شکلات نیز میخورد.این گربه به حیوانات محلی مثل مرغ ‏حمله نمی کنند و دوست دارند همراه مردم زندگی کنند مردم وان در گذشته این گربه را نشانه الهی می دانستند و به این دلیل ‏دارای احترام خاصی می باشد‎ ‎ ‏

معرفی شهر وان – غذای وان

یکی از جاذبه های کشور ترکیه بویژه وان غذای آن است بطوریکه وقتی در خیابانهای وان قدم میزنید از هر ۴ یا ۵ مغازه ‏یک رستوران با غذا های لذیذ وجود دارد و همه رستورانها پر از مشتری می باشد مشهورترین غذاهائی که در این ‏رستورانها به مسافران عرضه میگردد کباب مولانا ، کباب آدانا ، اسکندر کبابی ، پاتلیجان کبابی ، لاه معجون ، پیده ، کوفته ‏، چوپ شیش و دونر که ما خوردن آن را به مسافران توصیه می کنیم اما بطور کلی شهرت وان به خاطر صبحانه (وان ‏کاهوالتیسی) آن است که در این سفره رنگی حتی غذای گرم نیز وجود دارد و خوردن این صبحانه برای کسانی که رژیم ‏غذائی و ترس از چاق شدن را دارد توصیه نمیگردد‎ ‎ ‏

معرفی شهر وان – مراکز خرید وان

یکی از مهمترین دلایل سفر ایرانیان به این شهر زمان حراج در وان است. جذابیت و تنوع اجناس چشم هر گردشگری را به خود خیره میکند. گوناگونی پوشاک و برندهای ترکیه ای در این میان بسیار زیاد است توجه داشته باشید خرید موبایل و وسایل الکترونیکی در ترکیه به صرفه نبوده در عوض خرید وسایل سنتی اعم از قالی و قالیچه ترک، سفالی جات، انواع ظروف مسی و برنجی بسیار مناسب سوغات است. در مورد پوشاک هم، قیمت های مناسب پوشاک برای کودکان، زنان و مردان شما را به دیدن این شهر ترغیب خواهد کرد. قیمت پوشاک کودکان در وان ترکیه مناسب بوده و می توانید با هزینه ی کمتر در آخر فصول بهترین خرید را داشته باشید.

بازار شهر وان از دو خیابان متقاطع به نامهای کاظم کارابکر و خیابان جمهوریت تشکیل یافته که سراسر این خیابانها مملو ‏از فروشگاهها و مغازه هایی با مارکهای خارجی و ترکی نظیر‎ LC WIKIKI , MAVI , DEFACTO , ‎CLOZIONE , VIAR , DERI , ADIDAS , NIKE , KINITEX , FLO ‎و دیگر مارکها می باشد همچنین در ‏این منطقه فروشگاهای بزرگ و هایپر مارکتهای دیگری نیز وجود دارد‎

دیدنیهای شهر وان  – مراکز خرید وان – بازار سنتی وان

سفر به وان و خرید از وان بدون رفتن به بازار سنتی وان (Old market Van) کامل نخواهد شد. بازار سنتی وان معمولاً جزء اهداف تور وان است تا گردشگران لوازم و سوغاتی های مورد نیاز خود را به راحتی خریداری کنند.

 مراکز خرید وان - Van Shopping malls

مراکز خرید وان – Van Shopping malls

خرید از این بازار سنتی با اجناس مختلف و رنگارنگش، می تواند لذت بخش ترین بخش خرید از وان ترکیه و در عین حال پوشش دهنده خرید ارزان در وان ترکیه باشد. این بازار قدیمی را که بازار اصلی شهر نیز است در “خیابان جمهوریت” و “خیابان کاظم کارابکر” پیدا کنید؛ این دو خیابان به صورت متقاطع قرار دارند. خیابان جمهوریت خیابانی محبوب با انواع فروشگاه ها، مغازه ها، رستوران، کافه، هتل و غیره می باشد.

معرفی شهر وان – مراکز خرید وان – بازار روس برای خرید ارزان در وان ترکیه

«بازار روس» (Russian bazaar) در مرکز شهر یکی از بازارهای وان ترکیه است که در آنجا کالاهایی مثل عروسک های چوبی و پیراهن های با رنگ های روشن و شاد، روسری، تی شرت، کیف، کفش، کتانی، انواع لباس، زیور آلات، ظروف آشپزخانه و کالاهای دیگر نیز در این بازار وجود دارد.

 بازار روسی ها یک بازار محلی در وان است و می توان آن را یکی از ارزان ترین مرکز خرید وان دانست. بازار روس در وان ترکیه شامل ۳ تا ۴ خیابان است. فروشندگان و مردم این محدوده به زبان ترکی محلی، کردی و یا عربی صحبت می کنند. قیمت اجناس این بازار محلی نسبت به بازارها و مراکز خرید استانبول ارزان تر است.

بازار روس از بازارهای ارزان وان ترکیه بوده و برای خرید ارزان در وان گزینه خوبی است. برای دسترسی به آن کافیست میدان بش یول را پیدا کنید و از آنجا به سمت هتل اورارتو بروید و بعد به سمت چپ بپیچید.

معرفی شهر وان – مراکز خرید وان – مرکز خرید ترکاواز

ترکاواز یکی از مراکز خرید وان ترکیه است که بیشتر مسافران و گردشگران برای خرید به آنجا مراجعه می کنند. ترکاواز در مرکز شهر وان قرار دارد. اگر به لباس های با برند اروپایی علاقه مند هستید، تورکواز جایی است که می توانید این لباس ها را در آنجا پیدا کنید.در این مجتمع، کافه هایی وجود دارد که می توانید پس از خرید به آنجا رفته، استراحتی داشته باشید و از نوشیدنی ها و دسرهای آن لذت ببرید.

معرفی شهر وان – مراکز خرید وان – مرکز خرید آیدین پریهان

علاوه بر مرکز خرید ترکاواز، مرکز خرید دیگری به نام مرکز خرید آیدین پریهان (Aydin Perihan AVM) در شهر وان وجود دارد که در مرکز جمهوری وان واقع شده و دومین مرکز خرید بزرگ وان است. مرکز خرید آیدین پریهان پس از زلزله وان در سال  ۲۰۱۳ ساخته شد.

معرفی شهر وان – مراکز خرید وان – مرکز خرید ای وی ام وان

مرکز خرید ای وی ام  نه تنها از بهترین مراکز خرید وان ترکیه، بلکه از جدیدترین مراکز خرید این شهر نیز محسوب می شود.

راهنمای سفر به وان مراکز خرید وان - ای وی ام وان vanavm

جاذبه های وان – این مجتمع خرید در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد و انوع فروشگاه ها، از پوشاک گرفته تا کیف و کفش و لوازم آشپزخانه با برندهای معروف و معتبر را در خود جای داده است. علاوه بر این ها، بخش تفریح و سرگرمی این پاساژ شامل یک مجتمع تفریحی و سینما نیز است. انواع کافی شاپ و رستوران ها و فود کورت ها با تنوع غذایی بالا را می توانید در مرکز خرید ای وی ام وان ببینید.

وضعیت فعلی آب و هوای وان

——————————————————

وبلاگ تخفیف سنتر | سایر جاذبه های گردشگری

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “جاذبه های وان

  1. کوروش گفت:

    عالی بود – جامع و کامل سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − هفت =